Czy Internet pobudza przedsiębiorczość

Zaufali nam

Pozycjonowanie wortalu Meble.pl meble.pl

Wdrożenie kampani seo i sem dla sklepu internetowego

Artykuły branżowe

Czy Internet pobudza przedsiębiorczość?

Internet jest technologią, która pobudza innowacje. Innowacja z kolei jest pojęciem, które dotyczy od strony praktycznej aktu tworzenia i zwykle odnosi się do rynku. To praktyczna aplikacja pomysłów, tak by doprowadziły do osiągnięcia celów organizacji w bardziej efektywny sposób. Innowacyjność często bywa traktowana jako sfera działań od postawienia problemu i poszukania możliwych rozwiązań do podjęcia decyzji i jej realizacji. Termin ten zawiera więc w sobie kreatywność1. Według P. Druckera istotnym elementem przedsiębiorczości jest zdolność do podejmowania i rozwiązywania w sposób twórczy nowych problemów2. Przedsiębiorcy bowiem wprowadzają innowacje. Innowacja jest więc szczególnym narzędziem przedsiębiorczości - działaniem, które nadaje zasobom możliwość tworzenia bogactwa3. Skoro Internet przyczynia się do tworzenia innowacyjnych pomysłów, można stwierdzić, że pobudza on także przedsiębiorczość. Każda forma przedsiębiorczości jest jednak pewną hybrydą innowacji i imitacji. Przedsiębiorca imitator powiela sprawdzone gdzie indziej wzorce i schematy działania, stosując je w nowych warunkach, zaś przedsiębiorca innowator odchodzi od tych schematów, burzy je i wprowadza nowe modele. Na oba rodzaje przedsiębiorczości jest miejsce, oba bywają skuteczne w praktyce gospodarczej. Im bardziej niepewne otoczenie, tym większe znaczenie odgrywa jednak przedsiębiorczość innowacyjna - wytwarzanie sprawdzonych sposobów staje się coraz mniej zyskowne i coraz bardziej ryzykowne.

 

Upowszechnienie się technologii przełomu (nowoczesne technologie, technologie internetowe) spowodowało dużą zmienność i niepewność otoczenia. W związku z tym ci, którzy starają się być innowatorami uzyskują premię za ryzyko wprowadzenia innowacji. Nie oznacza to jednak tego, iż nowi przedsiębiorcy internetowi w zupełności rezygnują z naśladownictwa. Internet stwarza wręcz świetne warunki do jego rozwoju. Sieć stanowi bowiem swego rodzaju megacentrum biznesu, w którym można zetknąć się w każdej chwili "oko-w-ekran" z firmami działającymi online4. Już od pierwszego dnia działalności firmy X w Internecie jej właściciele muszą wziąć pod uwagę fakt, iż każdy może podpatrzeć ich pomysły. O tyle bardziej jest to niebezpieczne, że jest w stanie to zrobić każda osoba, która ma możliwość skorzystania z komputera podłączonego do Sieci. Potencjalny konkurent może czyhać w każdym miejscu na ziemi, o każdej porze dnia i nocy. Koncepcja biznesu internetowego stworzona przez firmę X może więc posłużyć jako model, wzór, drogowskaz dla wygenerowania pomysłów przez nowych przedsiębiorców. Ile można się nauczyć z jedynie samej obserwacji ekranów - zależy od specyfiki branży. Na przykład w sektorze portali internetowych wprowadzenie przez lidera innowacji zyskującej aprobatę internautów mobilizuje do natychmiastowej reakcji wszystkich graczy w branży, pod groźbą wypadnięcia z gry. Takie podglądanie konkurentów dostarcza zwykle jedynie część potrzebnych informacji, pozostałą wiedzę trzeba uzyskać z innych źródeł, co daje pole do wykazania się kreatywnością5. Przedsiębiorcy internetowi zdają sobie sprawę, iż mogą być podglądani przez swoich obecnych, jak i przyszłych konkurentów. Z kolei świadomość zaistnienia takiej okoliczności w praktyce gospodarczej pobudza ich do nieustannego wprowadzania innowacji. Przykładem może być serwis Toreuse.pl., który wyróżnia się na polskim rynku internetowym. Właściciele serwisu nie spoczywają jednak na laurach. Już niebawem zaprezentowana nowa odsłona Wortalu Toreuse.pl. Zostanie diametralnie zmieniona kompozycja graficzna oraz kolorystyczna witryny, dzięki czemu interfejs użytkownika stanie się bardziej przyjazny. Pojawią się nowe działy serwisu, jak Katalog firm czy Toreuse Przedsiębiorcy. Dodatkowo treść serwisu zostanie przetłumaczona na wiele języków. Co więcej, unowocześniona zostanie internetowa giełda maszyn oraz ofert B2B, umożliwiająca przeglądanie ofert z całej Polski, związanych z branżą maszyn i urządzeń. Dyrektor zarządzający J. Witkowski ocenia to wdrożenie jako pomysł trafiony w dziesiątkę i zapewnia, że nie zamierza na tym poprzestać. W najbliższym czasie zamierza skupić się na leasingu i finansowaniu maszyn, ponieważ jak twierdzi: "Pozwoli to na bardziej kompleksowe ujęcie tematyki serwisu. Użytkownik będzie mógł nie tylko zapoznać się z trendami w dziedzinie maszyn i urządzeń , ale także w sferze ich wynajmu i finansowania."

 

Można wywnioskować, że biznes internetowy jest swoistą mieszanką nowatorstwa i imitacji. Internetowi gracze naśladują siebie nawzajem i sami starają się wprowadzać ciągłe innowacje w celu utrzymania uzyskanej już pozycji na rynku lub zdobycia tej pożądanej. Internet jest bowiem w nieustannej fazie rozwoju, dlatego też przedsiębiorstwa działające w Internecie także stale ewoluują. Co więcej, coraz więcej osób decyduje się na założenie przedsiębiorstwa internetowego. Internet stanowi inspirację dla wielu pomysłów na prowadzenie działalności Jest to równoznaczne z pojawianiem się coraz to nowych podmiotów gospodarczych, które stają się wzorem do naśladowania dla pozostałych. Okazuje się więc, że sposoby prowadzenia biznesu, które w danej chwili zapewniają efektywność dla danego przedsiębiorstwa internetowego, za kilka miesięcy mogą stać się dla niego źródłem niepowodzeń. Jest to bowiem związane ze specyfiką otoczenia, w którym działa przedsiębiorstwo internetowe - otoczenia bardzo zmiennego, ruchliwego, nasyconego ogromną dawką niepewności.

 

Specjalista ds. Marketingu & Pr WWB s.c.
Jagoda Ewa Kutkowska
bok@wwb.pl

 

Przypisy

  • 1 E. Jerzyk, G. Leszczyński, H. Mruk , Kreatywność w biznesie, Poznań 2006, s.14-15

  • 2 P.F. Drucker, Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Warszawa 1992, s. 34-35

  • 3 T. Kopczyński, Zarzadzanie przez innowacje. W: Metody organizacji i zarządzania. Praca zbiorowa pod redakcją M. Brzozowski, T. Kopczyński, J.Przeniczka, Poznań 2001, s. 181

  • 4 M. Łoboda, Przedsiębiorczość internetowa - anatomia zjawiska. W: Przedsiębiorczość internetowa. Praca zbiorowa pod red. M. Łobody, R. Mącika, Lublin 2005, s. 17

  • 5 Tamże, s. 17-18

Strona: 1
 
WWB.pl - wirtualny wymiar biznesu pozycjonowanie stron rzeszow